Relativita předních pozic ve vyhledávačích

Každý, kdo se někdy věnoval SEO, určitě slyšel od zákazníka:

Chci být na první straně na klíčové slovo xyz.

SEO však není o tom, že bude klientův web na první pozici u klíčového slova, které si sám vymyslí a je přesvědčen, že když se tak stane, bude jeho web navštěvovat milion uživatelů a zvedne mu to x-násobně zisky. Často zjistím, že klíčové slovo, o kterém klient mluví vyhledávají třeba jen jednotky lidí denně. Nemluvě o tom, že optimalizovat web pouze na pár klíčových slov je krátkozraké a často velmi drahé, pokud se jedná o konkurenční odvětví.

Pokud klient přesto trvá na tom, že chce být na slovo xyz alespoň na první straně na Google, občas si s ním zahraji takovou hru. Když zjistím, že klientův web je např. na 56. pozici, pošlu mu odkaz na SERP, kde je nastaveno zobrazení 100 výsledků na jednu stranu a řeknu mu, že přece už na první pozici je. (Zkusit si to můžete i na Seznamu, který však podporuje max 20 záznamů na jednu stranu.) Pokud je klient rozumný, alespoň částečně pochopí o co mi jde. Tedy, že pozice v SERPu jsou relativní. Když navíc vezmeme v úvahu, že Google personalizuje výsledky v SERPu, musí být jasné, že něco je špatně. Efektivnější je zaměřit se na long tailová slova a sledovat návštěvnost/konverze. Doporučuji dávat ruce pryč od firem, které Vám nabízejí 1. pozici na vybrané slovo. Často používají zakázané techniky, které jsou v dlouhodobém hledisku jed pro Vaši webovou prezentaci.

Jak argumentujete klientovi Vy, pokud trvá na pozicích? Podělte se v komentářích.

13 komentářů u „Relativita předních pozic ve vyhledávačích“

  1. Já se klientů ptám, jestli chtějí být 1. na vybrané slovo, nebo jestli chtějí vydělávat peníze. Když jsou donucení odpovědět, volí 2. variantu. A pak se začneme bavit o tom, jak toho dosáhnout.

  2. Můj obor sice není SEO, ale PPC, ale myslím, že odpověď bude i přesto relevantní. Ukázat mu výsledky analýzy webu. Tedy jak se uživatelé z daného slova na stránkách chovali.

    Pro klienta to bývá často nejprůkaznější důkaz, že to co chce, mu opravdu, ale opravdu nic nepřinese.

  3. Myslím, že je to něco obdobného jako u validace stránek. Do určité výše je to rozumný požadavek a pak už je zbytečný a k ničemu. Klientům je nejlépe vystvětlit, že jim to nic nepřinese a bude je to stát peníze. No a když to ani tak nepochopí, jsou dvě možnosti – buď to vzít a nebo od toho dát ruce pryč.

  4. Pomáhá ukázat Google Analytics a počet klíčových slov, která tahají návštěvnost s dotazem, jestli fakt chce vybouchat rozpočet jen na mizivé % z nich.

    Případně demonstrovat konverzi obecných slov vs. longtail.

    Pokud nezabere ani apel na selský rozum, nejlépe funguje poslat k nejbližší mizerné konkurenci.

  5. Inu když se ptá klient, tak je to ještě pochopitelné. Co ale když jej „naočkuje“ obchodník nějaké „SEO agentury“. Ta slova SEO agentura jsou v uvozovkách naschvál. O odbornosti a čestnosti podobné argumentace lze pochybovat. Je proto velká škoda, že se tak stále děje :o(

  6. Souhlasím. Z vlastní zkušenosti vím, že pokud klient požaduje konkrétní pozici, často lpí i dalších „SEO pravdách“ a je s ním špatná domluva. Pak stačí nějaký drobný detail a jsou z toho zbytečné průtahy apod.

  7. Dle mého názoru je název „SEO“ jakýsi guru obor nebo perpetum mobile. Firmy, které nabízejí první pozice ve vyhledávačích jsou pouze lákadla pro neznalé oboru, kteří se vrhli do e-podnikání. I tak ale najdou své klienty kteří mají peníze na to aby si tyto služby zaplatili. Pokud mohu doporučit slušnou firmu, která mi neslíbila žádné první pozice ale reálné věci tak je to http://www.medio.cz. Ihned při první schůce jsem byl obeznámen s tím, že mě nedokáží dostat na první pozice ale pouze poradí jak dlouhodobě růst.

  8. David Kolář: Nesouhlasím s tím, že SEO je perpetum mobile, magie ani nic podobného. Tento dojem vzniká pouze proto, že moc lidí bohužel nechápe pravý smysl SEO.

    Medio je určitě kvalitní firma – Honza Tichý (majitel Medio) je jeden z top lidí v SEO, analytice apod. Na trhu jsou i další dobré firmy (RobertNemec.com, H1.cz, Dobrý web, Marek Prokop), které ví, co dělají.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.