SEO mýtus #7: Je možné garantovat pozice ve vyhledávačích

Nabídka SEO agentur a SEO konzultantů je často postavena na tom, že se vám snaží slíbit první/druhou/třetí/… pozici ve výsledcích vyhledávání. Nezřídka staví na tom, že pokud garantovaných pozic nedosáhnou, nic neplatíte.

Co se pozic ve výsledcích vyhledávání týče, nikdo vám nemůže slibovat konkrétní pozici na dané klíčové slovo.

Proč není možné garantovat pozice ve vyhledávačích

Vyhledávače fungují tak, že jednotlivým faktorům, které ovlivňují výsledky vyhledávání, se nastavují určité váhy (z pravidla jde o číslo s pohyblivou řádovou čárkou). A proto ani sami programátoři vyhledávače neví, který web bude na první pozici. Ostatně ani znalost váhy (tj. čísla, které označuje, jak je daný faktor z pohledu vyhledávače důležitý) vám při optimalizaci nijak nepomůže, protože se spojují do rozhodovacích stromů (a lesů).

Navíc se pozice neustále mění. Každý den i několikrát.

Google používá při zobrazování výsledků vyhledávání personalizaci. To znamená, že jiné výsledky se zobrazí vám a jiné klidně kolegovi, který sedí hned vedle vás. V úvahu se bere vyhledávací historie a další charakteristiky, které si Google o každém uživateli ukládá k sobě do databáze (pokud má u Googlu účet).

V případě Googlu je tedy garance pozice dvojnásobná hloupost.

Proč firmy nabízejí garanci pozic

Buď jde o neznalost obchodníka, nebo o jasný cíl zmanipulovat zákazníka a nabídnout mu něco, co firma sama nemůže nijak ovlivnit. Pokud se v nabídce setkáte s garancí pozic, můžete si být jisti, že nejde o seriózní firmu a raději se jí vyhněte.

8 komentářů u „SEO mýtus #7: Je možné garantovat pozice ve vyhledávačích“

  1. Martine, pravdu díš. Garantovat nejde. A kupodivu ani jedna z tak 20 „garantovacích“ nabídek/smluv, který se mi dostaly do ruky nic negarantovala. Prostě je konstruovaná „když bude web XY na slovo XZ na pozici 1 na seznam.cz aspoň 20 dní v měsíci, pak náleží odměna xxxx Kč“.

    Vedle toho – klienti prostě z různých důvodů mají cíl „chceme být první / vidět“ a není nic špatného na tom, jim takovou službu nabídnout. Kdysi v ebráně jsem to nastavil tak, že je to výhradně doplňková služba k výkonově orientovanému SEO. A všichni jsou spokojení – klient má návštěvnost a pocit, že je vidět, firma má success fee 🙂

  2. Když klientovi jasně vysvětlíš, že garance není možná, tak se potom dá rozumně bavit 🙂

    Já více než konkrétní pozice řeším pásma „top 3 pozice“, „4. – 10. pozice“, „druhá strana“ atd. u slov z analýzy klíčových slov. Na tom se už dá rozumně navrhnout strategie a priority.

  3. Já nevím, ale mě pořád tyto stesky, zda to je nebo není možné garantovat, přijde jako mlácení prázdné slámy. Pokud to někdo garantuje a v případě, že se mu to nepovede, nechce peníze, je to ok. Pokud to vy nenabízíte, tak to nedělejte, ale hned ty firmy osočovat, že tomu buď celému nerozumí a nebo to jsou rovnou podvodníci, mi přijde neprofesionální.

    A nakonec se autor střelí do vlastní nohy, když řekne, že nenabízí 1. pozici, ale když tak třeba „top 3 pozice“, což je v zásadě to samé v bledě modrém.
    Zlepšení pozic musí firma při SEO garantovat a musí si se zákazníkem dohodnout metriku úspěchu, ať je to pozice souboru klíčových slov, zvýšení návštěvnosti a tomu úměrná vyšší konverze.
    Pokud za mnou přijde zákazník a řekne mi, že prodává televize a že chce být na prvním místě na dané slovo, budu stejně špatný konzultant, ať už mu slíbím rozpětí 1-3, druhá strana nebo 1. místo.

  4. DevelArt.cz: Mlácení prázdné slámy to není. V tomto je nutná velká osvěta u klientů. Pozice nemůže nikdo garantovat. Bez výjimky. Kdo to nabízí, nerozumí SEO a prodávající věci, které nemohou zaručit.

    Často to je totiž tak, že vybraná klíčová slova jsou zvolena pocitově a ne na základě dat. Aby firma dosáhla 1. pozice rychle, tak se často dělají black hat techniky, které dlouhodobě web poškodí.

    Pásma pozic, jak je popisuji v prvním komentáři, jsou úplně něco jiného. Já klientům neslibuji, že je dostanu na určité pozice na top 3 místa. Pásma mi říkají, kde je ještě rezerva a jak upravit strategii. Dávají i zpětnou vazbu, co u konkrétního klienta funguje a co ne.

    Rozumné klienty navíc pozice vůbec nezajímají. Rozumné klienty zajímá, kolik jim zlepšení v SEO přinese v zisku. Stejně nikdy nemůžete měřit všechna slova, přes která k vám lidé chodí. A v případě Googlu to nezjistíte většinou ani zpětně.

  5. No nevím, přijde mi to celé taková malá domů. Skoro jakoby SEO agentury říkaly: ano, naše kvalitní práce bude stát 10 000 – 20 000 Kč měsíčně, všechno Vám důkladně zanalyzujeme a zoptimalizujeme ale stejně Vám nemůžeme nic garantovat, protože Bůh ví, jak ten Google vlastně funguje.
    ….Postavím Vám dům, ale negarantuji, že nespadne, protože zákony fyziky jsou nevyzpytatelné….
    Pokud nabízím SEO, musím definovat, co zákazník za své peníze dostane (a nejde jenom o nějakou konkrétní pozici), pokud se mi to nepovede, musím za to nést odpovědnost.
    Nemyslím to nějak špatně nebo osobně pane Šimko, jenom je v poslední době toho „negarantování čehokoliv“ nějak hodně.

  6. No, tady už poměrně hodně zabíháme jinam. K tomu, že zákony fyziky jsou nevyzpytatelné se vyjadřovat raději nebudu. Jen doufám, že to byla legrace 🙂

    Problém vidím už v tom, že mi agentura/konzultant řekne „Dejte mi 20 000 Kč měsíčně a udělám, co umím.“. Ne, já jako konzultant musím přijít s planém prací, vysvětlit proč se to bude dělat, jaký bude výstup, kolik to bude stát apod. Potom mohu úkoly rozkládat v čase.

    Garantovat pozice opravdu nejde. Ono o ty pozice taky až tak moc nejde, jen to jen jeden z ukazatelů a všechna slova sledovat nejde (hlavně longtaily apod.). Co ale už jde slíbit je nárůst obratu o x % v meziročním srovnání. Samozřejmě v nějakém rozmezí od-do a rozumném časovém horizontu.

    Snadno se potom dá vyhodnotit, jak moc se tento plán dodržel nebo ne a následně zjistit proč a určit další směrování.

    Důležité je být směrem ke klientovi maximálně transparentní a vzdělávat ho. Jednou z věcí je právě to, že pozice prostě nejdou garantovat. Proto taky vznikl tento článek.

  7. Ty pozice jsou přece jen ošemetnější – vztahují vždycky na přesný tvar slova, že – v SERP je rozdíl mezi „žlutá židle“ „židle zluta“ „zluta zidle“ – které slovo pak garantujete?
    Když je to zaměřené na růst návštěvnosti na slova spojená se „žlutými židlemi“ tak je to mnohem rozumnější. Podívejme se na konkrétní longtail data u „liposukce“ – co bude mít klient z toho, že bude první na „liposukce“ – sotva třetinu toho, co dosáhne na jiná slova (viz http://karelborovicka.cz/2011/02/longtail-aneb-dlouhy-chvost-pro-seo/).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.