SEO mýtus #10: Čím více zpětných odkazů na web vede, tím lepší je jeho hodnocení

“Musím získat co nejvíce zpětných odkazů, aby byl můj web dobře hodnocený vyhledávači.” Tuto věc si bohužel pořád myslí hodně majitelů webů a bohužel také jednotlivců a firem, které nabízejí získávání zpětných odkazů (link building). Počet odkazů ale často nic neznamená. Pro zpětné odkazy jsou mnohem důležitější metriky.

Zpětným odkazem vyjadřuje odkazující web, že na odkazované stránce je něco zajímavého a příbuzného k tématu. Není přitom cílem, aby na váš web vedl odkaz ze všech podstránek jednoho webu (tzv. site-wide odkaz). Za takové odkazy dokonce můžete dostat penalizaci, protože tímto způsobem většinou zpětné odkazy přirozeně nevznikají.

Proč není počet zpětných odkazů důležitý

Zpětný odkaz si můžete představit jako citaci v diplomové práci nějaké knihy, článku v časopise, webové stránky nebo další akademické práce.

Dejme tomu, že jste napsali skvělou diplomovou práci a ve svém článku vás cituje docent místní univerzity. Díky této citaci si vaší práce všimne další docent a jeden profesor, kteří vás také budou citovat. Získáte tak tři “odkazy” od vysoce autoritativních lidí. Ti si svoji autoritu vybudovali za léta publikování a akademického bádání. V řeči webových stránek – jde o weby, které mají velké množství originálního a hodnotného obsahu, na který odkazuje nepřeberně mnoho webů. Příkladem může být encyklopedie Wikipedia.

Naproti tomu, když vaši práci budou citovat všichni vaši spolužáci (a to na některých oborech může být i několik set citací), vaší diplomce to zase takovou pozornost nepřinese. Hlavní důvod je ten, že vaši spolužáci (samozřejmě až na pár výjimek) jsou v oboru nováčky, nikdo je nezná, jejich diplomku si přečte v ideálním případě vedoucí a při troše štěstí (nebo smůly) i oponent. A tím to končí.

Chcete tedy raději dvě citace od docentů a jednu od pana profesora, nebo 350 citací od vašich spolužáků? Respektive, chcete tři odkazy z vysoce autoritativních webů, které vám přivedou návštěvníky, kteří budou plnit cíle vašeho webu, nebo 350 odkazů z patiček, PR webů, lišt apod.?

Já určitě preferuji první variantu.

Obecně tedy platí, že je lepší získat jeden odkaz z autoritativního webu ve vašem oboru, než desítky, stovky, tisíce,… odkazů z neznámých webů se špatnou minulostí a nejistou budoucností.

Jak má tedy vypadat ideální zpětný odkaz?

To záleží. Tuto odpověď ale málo kdo rád slyší. Proto si půjčím část článku Honzy Tichého z Medio, který ideální zpětný odkaz popisuje jako:

  • Odkaz vede z autoritativního webu z hodnotné tematicky příbuzné stránky.
  • Odkaz leží uvnitř relevantního souvislého textu.
  • Odkaz míří na konkrétní podstránku mého webu.
  • Link text koresponduje s obsahem cílové stránky a podporuje kýženou frázi.
  • Viditelný a proklikávaný odkaz na důvěryhodné navštěvované stránce.
  • Přes odkaz přicházejí relevantní zákazníci.
  • Odkaz vede z indexované stránky.
  • Přímý, jednosměrný HTML odkaz bez nofollow.
  • Na odkazující stránce není moc jiných odkazů.
  • Jiné odkazy na odkazující stránce míří na další kvalitní a relevantní weby.
  • Odkaz je trvalý a dlouhodobý, získaný za přiměřené náklady.

Doporučuji si přečíst celý článek, který najdete na blogu Medio.

Důkaz místo slibů

Absolutní počet zpětných odkazů není jediný faktor, podle kterého vyhledávače řadí výsledky ve vyhledávání. Níže se můžete podívat na SERP anglického Googlu pro dotaz “link building”. Je v něm vidět, že například druhý a pátý výsledek mají mnohem více zpětných odkazů, než výsledek, který je na prvním místě.

Počet zpětných odkazů v SERPu Googlu na dotaz "link building".
Počet zpětných odkazů v SERPu Googlu na dotaz “link building”.

Nezatracujte zpětné odkazy

Zpětné odkazy jsou stále velice důležitý faktor při řazení výsledků. Proto byste získávání kvalitních zpětných odkazů měli věnovat dostatek zdrojů.

Při link buildingu ale neberte každý odkaz, který se vám naskytne, protože existuje mnoho přístupů, které vám zajistí kvalitní zpětné odkazy i zdarma.

Když odkazy budete získávat bez rozmyslu, může se stát, že budete za nějaký čas řešit penalizaci.

Ne/souhlasíte s článkem? Přidejte komentář nebo si uložte RSS feed.
SEO mýtus #10: Čím více zpětných odkazů na web vede, tím lepší je jeho hodnocení by

10 komentářů u „SEO mýtus #10: Čím více zpětných odkazů na web vede, tím lepší je jeho hodnocení“

  1. Jak já bych souhlasil a podepisoval, kdyby to tak bylo i na Seznamu 🙂
    Tam ještě pořád fungují trochu patičky, dost takové ty stránky “partneři”, odkazy z webů s nulovým obsahem… prostě ta kvalita ještě pořád není to hlavní. Abych použil tvůj příměr – docenti jsou fajn, ale ti študáci dostanou web nahoru 🙂

  2. Přesně jak píše Karel. Martine popisuješ nějakou ideální realitu týkající se Google a týkající se byznysu, ve kterém vůbec existuje nějaké dělení na kvalitní autority a nekvalitní neautority. Tam ti to rád podepíšu.

    Potom je tady Seznam, u kterého jsou funkční i méně sexy praktiky a na vysoce konkurenčních trzích jsou v podstatě i nezbytné (záleží samozřejmě, jaký investiční horizont a očekávání klient v SEO má). Protože jinak se nehýbeš vpřed dost znatelně nebo dost rychle.

    Pak je taky celá řada oborů, kde prostě skutečně kvalitní, autoritativní weby nejsou – jsou jen větší či menší kompromisy, odchýlené tematicky, technicky nebo implementačně od ideálu, který cituješ. Nebo jsou ale je jich tak zoufale málo a pro objektivitu listují kdekoho že i když se nich ocitneš, pořád ses nedobral kýžených výsledků a musíš ponořit ruku hloubějš do žumpy.

    Otázka samozřejmě je, jak balancovat to “učebnicově hezké” a to, co reálně potřebuješ, aby ti fungovalo obojí i ve složitých oborech a nezadělal sis na problém.

    Nicméně v kostce myslím, že je konkrétně tenhle článek trochu moc nalíčený a teoretický, odtažený od fádního ksichtu reality. Zní to krásně, ale málokdy to stačí. Sorry.

  3. Další SEO mýtus je “kvalitní web se prosadí” – proč potom vůbec kdo děláte SEO? Tedy SEO jako “optimalizaci pro vyhledávače”, nemyslím tím převlečený marketing, což je dnes 90 % SEO.

    Žádný authority web se bez backlinků neprosadí a pokud nebude v Google nástrojích, může být mnoho měsíců zcela ignorován! Šmejd web s masou backlinků (byť ne příliš kvalitních) spolehlivě zvalchuje i zajetý kvalitní web s málo odkazy. Mám authority webů několik a mám s tímhle velmi jednoznačné zkušenosti. Google to nechce říkat, ale SERP prostě stále z valné části stojí na odkazech. Samozřejmě nemá smysl mít vyloženě nekvalitní odkazy typu patičky a link farmy, ale komenty, soc. sítě, spřátelené weby, guest posty i spousta “nevhodných” odkazů jsou prostě nutnost.

  4. Já v podstatě souhlasím s článkem, ale těžko se mi odhaduje, jestli právě pro ten daný obor a daný web vyjde levněji koupit “3 autoritativní anebo 30 méně autoritativních)” odkazů. Někdy sice může být možnost získat autoritavní tematické weby, ale levněji (a efektivněji) by vyšlo, koupit víc odkazů ze slabších webů. Pokud v daném oboru není tolik konkurence, pak pro mě bývá zbytečné ze začátku utratit hodně peněz za drahé odkazy (ne vždy lze získat odkazy jinou cestou než za peníze) a radši web nastartuji levnějšími odkazy. Dražší autoritativní odkazy se dají skoro vždy časem dokoupit, například pokud přijde nová konkurence.

  5. Naprostý souhlas s Lukášem Pítrou, fakt trefa do černého.
    Přijde mi, že hodně SEO mágů rádi sní o tom, jak by mělo SEO vypadat, ale skutečnost je prostě jiná. Seznam a Googleboti jsou pořád jenom roboti, jde především o zkušenost, jak na ně zapůsobit, co nám ještě projde a co je již za hranou a riskujeme penalizaci, je třeba odtušit, jak se mění váha SEO atributů v čase, mít dostatečné konkrétní příklady, kde to či ono zabralo.
    Sitewide si troufám tvrdit nefunguje ani na seznamu, o lištách, nofollow a podobně není třeba ani mluvit. To je prostě jasné slovo do pranice, ale co se týče tématičnosti a nějaké autority, tam se již dostáváme na tenký led polemiky a teorie, kterými někdy agentury jenom pletou hlavu zákazníkům.

  6. Je sice pravda, že článek popisuje ideální stav, ale to podle mně u osvětových článků nevadí. Vždy je podle mě lepší v praxi slevovat z ideálu (podle okolností), než se učit mnoho různých fint a hacků (často krátkodobých) a přitom nevědět, proč to vše dělám a k čemu se to vyhledávače snaží konvergovat.

    Pak dostávám ve výsledku kopů expertů “ala webtrh”, kteří znají některé jednotlivé metody a pojmy, ale neznaje celkový kontext je často používají špatně nebo na nesprávném místě.

  7. Je určite lepšie mať čím viac tým lepšie bez odkazov sa web neprebije dopredu

  8. Treba kvalitu, nie kvanitu, absolutne suhlasim. Ked sa aktivne snazim o link tak pozeram vacsinou na 2 veci: (i) aka je autorita webu z ktoreho chcem link (PR ma nezaujima, chcem ale Moz DA>30); (ii) aky je web relevantny pre moju niche: ak robim web o nabytku, chcem idealne dostat link z ineho webu o nabytku (alebo aspon z clanku o nabytku).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zasílejte mi informace o nových komentářích. Přihlaste se k odběru i bez přidání komentáře.