SEO mýtus #3: Čím vyšší ranky (PageRank, S-rank), tím lepší pozice ve vyhledávačích

Když si vyhledávače vytvářejí svoji databázi (odborně se tato datová struktura označuje jako index), ukládají si o každé stránce spoustu informací. Například jaká slova se v textu stránky vyskytují, jaké zpětné odkazy na stránku vedou apod. Jednou z informací jsou také tzv. ranky, tedy interní hodnocení “důležitosti” stránky daným vyhledávačem.

Google označuje svůj rank jako Page Rank, Seznam zase jako S-rank. Přesný algoritmus výpočtu není znám, lze však dohledat, původní vzorce, ze kterých se ranky počítají. Obecně platí, že nejdůležitější část ve výpočtu hrají zpětné odkazy.

Page Rank vznikl během studií vysoké školy zakladatelů Googlu a je to paralela k citačnímu indexu. Tj. čím více akademických prací (webových stránek) odkazuje na danou práci (stránku), tím je důležitější.

Jak často se ranky aktualizují?

Ranky si vyhledávače interně aktualizují při každé změně v indexu. Jde však o jinou hodnotu, než kterou zveřejňují. V případě Page Ranku se často mluví o Google Toolbar Page Ranku (zkráceně GTPR), protože jej můžete zjistit právě pomocí toolbaru v prohlížeči. Obdobně to je i u S-ranku.

Jakých hodnot nabývá GTPR a S-rank?

Veřejné hodnoty GTPR i S-ranku jsou na škále 0-10. Čím vyšší číslo, tím je stránka z pohledu hodnocení důležitější.

Je pravděpodobné, že interní hodnoty ranků mají vyhledávače v jiném rozsahu.

Jak změřím ranky své stránky?

GTPR lze změřit pomocí Google Toolbaru, S-rank zase pomocí Seznam Lištičky. Existují i webové služby, které pro zadanou URL adresu ranky zjistí. Vyzkoušet můžete například český nástroj od Jirky Klíra.

GTPR se již delší dobu (přesně od 6. prosince 2013) neaktualizuje a Google to do budoucna neplánuje měnit. Je to jen další signál toho, že tato hodnota není příliš využitelná.

Znamená vyšší rank lepší pozici ve výsledcích vyhledávání?

Neznamená. Ranky jsou pouze jedním z mnoha faktorů (Google jich udává většinou kolem 200), podle kterých se stránky hodnotí. Tento fakt si můžete sami ověřit změřením všech stránek ve výsledcích vyhledávání na libovolně zvolená slova.

Můžete narazit na to, že existuje souvislost (korelace) mezi umístěním a výší ranků, ale určitě není pravda, že vyhledávače řadí výsledky pouze podle ranků.

To, že se podle ranků výsledky neřadí potvrzuje jak Seznam, tak Google.

Má smysl pravidelně kontrolovat ranky?

Určitě ne, svému webu tím nijak nepomůžete. Věnujte se raději důležitějším věcem jako je například vytváření kvalitního obsahu.

Ne/souhlasíte s článkem? Přidejte komentář nebo si uložte RSS feed.
SEO mýtus #3: Čím vyšší ranky (PageRank, S-rank), tím lepší pozice ve vyhledávačích by

2 komentáře u „SEO mýtus #3: Čím vyšší ranky (PageRank, S-rank), tím lepší pozice ve vyhledávačích“

  1. Pěkný článek, ale myslím, že spousta čtenářů z toho nepochopí rozdíl mezi ranky a faktory udávající pozici ve vyhledávání.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zasílejte mi informace o nových komentářích. Přihlaste se k odběru i bez přidání komentáře.