Open Site Explorer – základy práce

Rád bych v tomto článku představil šikovný nástroj Open Site Explorer (OSE), který dokáže vyhledat odkazy, mířící na jakoukoliv webovou stránku na webu. Pomocí tohoto nástroje jsme tak schopni zjistit nejen linky, které míří na náš web, ale i na konkurenční weby, což je velmi výhodné, protože se potom můžeme pokusit získat tyto odkazy také.

Tento nástroj nám navíc ukáže sílu webové stránky a domény, ze které odkaz míří. Je sice pěkné mít stovky odkazů, ale pokud většina z nich pochází z katalogů a pochybných webů s PR články, je nám to celkem k ničemu.

Článek byl napsán Martinem Hellebrandem v rámci guest bloggingu.

Mnohé takovéto katalogy mají sice poměrně slušnou autoritu domény, ale odkaz na vaši stránku se nachází téměř vždy na nějaké zapadlé stránce této domény s nulovým přínosem pro váš web. OSE však většinou takovéto „low quality“ linky ani neukazuje. U každého linku vedoucí na hledanou adresu tedy najdeme:

  1. Autoritu domény webu, ze kterého odkaz míří. OSE ji zobrazuje pod názvem „Domain Authority“. Jedná se o předpověď, jak silná doména je a jak vysoko by se teoreticky měla zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Čím více kvalitních a důvěryhodných zpětných odkazů na doménu míří, tím vyšší má Domain Authority. Je to však jen hodnocení Open Site Exploreru, nikoliv vyhledávačů jako je Google apod.
  2. Autoritu stránky, na které je odkaz umístěn. Je to v podstatě to samé jako autorita domény, ale vyhodnocuje se jen určitá, konkrétní stránka.
  3. Anchor text (toto je viditelný text linku, na který jde kliknout). Ukáži to na příkladu nejznámějšího vyhledávače. Anchor text je právě to sousloví „nejznámějšího vyhledávače“. V kódu to potom vypadá takto: <a href=“https://www.google.com“>nejznámějšího vyhledávače</a>. Anchor text je velice důležitý, protože dává robotu Googlu nebo Seznamu najevo, čím se odkaz směřující na Vaši stránku zabývá. Pokud na váš web směřuje více takových anchor textů z různých webů, je to pro vyhledávače jasné znamení, že při zadání klíčového slova do vyhledávače by měla být právě vaše stránka na předních místech výpisu – je relevantní. Doporučuji však nepoužívat neustále stejný anchor text, protože by to pro robota mohlo být velmi podezřelé. V případě převládajíícho počtu několika anchor textů může váš web postihnout i penalizace od Google Penguinu. Používejte proto i jiné variace a synonyma anchorů.

Nyní si toto pojďme ukázat na příkladu tohoto blogu:

Open Site Explorer

Vidíme, že autorita domény, na které je tento článek je 37, autorita této konkrétní stránky blogu (v tomto případě úvodní) je 46. Na tuto stránku odkazuje 80 jiných webů (domén) a to celkovým počtem 1303 zpětných odkazů.

Rolovánímn dolů si potom můžete prohlížet všech 1303 odkazů. To by bylo samozřejmě zdlouhavé, proto existují v OSE i dobře vymyšlené filtry.

Můžeme si určit, zda chceme zobrazovat jen followed linky, nofollowed nebo 301.

Je dobré zmínit, že mezi těmito 1300 linky jsou započítány i všechny linky vedoucí na tuto stránku z domény https://blog.martinsimko.cz/, což je vlastně doména, na které je i samotná stránka. Takovým odkazům se říká „internal links“ a pomocí filtrů jde nastavit, aby se zobrazovaly jen „external links“ (z jiných domén), což je pro nás určitě o mnoho zajímavější.

Proč bych měl OSE používat?

Můžete si prohlédnout všechny vaše konkurenty a získat ty samé odkazy, které mají oni. Navíc si u těchto zpětných odkazů můžete rovnou ověřit, jakou mají tyto linky cenu, protože se stačí podívat na autoritu stránky/domény, ze které odkaz míří, takže si můžete sami zvážit, jestli má vůbec cenu o takový zpětný odkaz usilovat.

Dále si můžete prohlédnout svůj odkazový profil a navázat spolupráci s blogery, kteří na vás odkázali. Já si s OSE dokážu hrát hodiny a sledovat proč je která stránka v SERPu tam kde je porovnáváním její domain/page authority a anchor textu oproti ostatním stránkám.

OSE můžete v omezené míře používat po registraci zdarma. Pro základní průzkum to ale postačuje. Můžete si vyzkoušet i 30 dní plnou trial verzi zdarma. Dalším podobným nástrojem je potom Majestic SEO, nebo Ahrefs.com.

Autorem článku je Martin Hellebrand

Martin ze zabývá problematikou SEO více jak dva roky a své poznatky testuje na svých e-shopech, kde prodává např. osvětlení do akvária, vzduchotechniku nebo hnojiva.

Článek byl napsán v rámci guest postingu.

3 komentáře u „Open Site Explorer – základy práce“

  1. OSE je IMHO pro Českou republiku nepoužitelný. Má velmi malou databázi odkazů českých webů ve srovnání s Majestic SEO nebo Ahrefs. A to řádově.

  2. OSE poznám ale používam ho len minimálne, jednak pre obmedzenia a hlavne zobrazuje minimum odkazov z CZ webov.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.